انتخاب برگه

Affiliate Marketing چیست؟

Affiliate Marketing چیست؟

شاید شما کلمه افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) و یا بازاریابی پورسانتی را بارها شنیده باشید
و از خود پرسیده باشید که آیا میشود از این راه درآمد کافی داشت و یا اصلآ این مدل کسب درآمدی چگونه کار می‌کند؟


به این بازاریابی {افیلیت مارکتینگ Affiliate Marketing، بازاریابی پورسانتی، سیستم همکاری در فروش، بازاریابی وابسته، بازاریابی معرف} نیز گفته می‌شود.

تاریخچه بازاریابی معرف (افیلیت مارکتینگ)

بازاریابی معرف در اوایل دهه ۱۹ میلادی هنگامی که شرکتها به ازای هر فروش آنلاین حق کمیسیون به فرد آگهی‌کننده می‌دانند تاسیس شد.

این مدل”پرداخت به ازای عملکرد” (Paying on Performance  ) در سال ۱۹۹۴ توسط برنامه بازاریابی معرف (افیلیت مارکتینگ) شرکت آمازون که امروزه به عنوان یکی از مطرح‌ترین برنامه‌های بازاریابی معرف به صورت آنلاین است وارد دنیای تجارت الکترونیک شد. اینطور گفته شده است که جف بزوس مدیر عامل و موسس آمازون در یک مهمانی با خانمی آشنا شد که تمایل داشت کتاب خود را که درباره طلاق به تازگی به چاپ رسانده بود در سایت خود به فروش برساند بدون آنکه به عنوان فروشنده شناخته شود. بزوس در آن لحظه به این ایده رسید که وی را به سایت خود یعنی آمازون متصل کند و از فروش هر کتاب حق کمیسیون دریافت نماید. از آن زمان بازاریابی معرف (افیلیت مارکتینگ) و صنعت منبعث از آن با سرعت قابل توجهی رشد نمود که بخشی از آن به دلیل اهمیتی بود که سایتهای تجاری در آن زمان به دست آورده بودند.

همچنین در سالهای اخیر، عملکردهای چشمگیر فروشگاههای اینترنی، خرده‌فروشان (retailers )  را نیز تشویق کرد تا بر همین اساس بر روی فعالیت‌های بازاریابی اینترتی خود سرمایه‌گذاری کنند. محبوبیت بازاریابی معرف (افیلیت مارکتینگ) به سایر صنوف نیز سرایت نمود شامل شرکت‌های مسافرتی، کارگزاران بیمه و شرکت‌های ارتباطات از راه دور و در نتیجه به نوبه خود به یک صنعت چند بیلیون پوندی تبدیل شد. پیشرفت‌های آتی نیز در سایر کانالهای ارتباطی مثل موبایل قابل پیش‌بینی است زیرا که بیشتر مشاغل سایتهای خود را برای استفاده کاربر با موبایل نیز بهینه‌سازی کردند.

مزایای بازاریابی معرف (افیلیت مارکتینگ) 

محبوبیت بازاریابی معرف به دلیل مزایایی است که برای هر دو گروه تبلیغ‌دهنده و معرف (ناشر) از طریق یک سری برنامه‌های خاص فراهم می‌‌آورد. راه‌ اندازی برنامه بازاریابی معرف (افیلیت مارکتینگ) ساده و بدون ریسک است و شانس بزرگی را برای افزایش حجم فروش و بالا بردن سطح دسترسی مخاطب فراهم می‌کند. از منظر یک تبلیغ‌دهنده، یک برنامه موفق بازاریابی معرف (افیلیت مارکتینگ) یعنی افزایش حجم مورد نظر مربوط به هر بخش با استفاده از یک شریک بازاریاب که هدف اصلی وی ارتقای کسب‌وکار تبلیغ‌دهنده است. با دسترسی به یک شبکه معرف، تبلیغ‌دهنده می‌تواند یک رویکرد چندکانالی اتخاذ کند تا ارزیابی کند که چه فعالیت‌هایی برنامه‌های آنها را کارآمد می‌سازد.

اما بازاریابی معرف (Affiliate Marketing) چگونه کار می کند؟

تبلیغ دهنده ها معمولاً شبکه های بازاریابی را برای مدیریت ردیابی کمپین تبلیغاتی خود به کار می گیرند.

شبکه یک سری لینک های ردیابی را برای بازاریاب هایی که بنرها و تبلیغات متنی را در وبسایت خود گذاشته اند تهیه می کند و وقتی که کاربر روی این لینک ها کلیک می کند یک کوکی در کامپیوتر آن ها ایجاد می شود و این کلیک توسط شبکه ی بازاریابی ثبت می شود. زمانی که مشتری پروسه ی خرید را به پایان می رساند و به صفحه ی تأیید پرداخت می رسد، کد ردیابی توسط شبکه ی بازاریابی ایجاد می شود.

سپس این کد با کوکی مربوطه چک می شود و در این صورت مشخص می شود که مشتری از طرف کدام وبسایت بازاریابی آمده است.

بنابراین فروش در پلتفرم آن وبسایت ثبت می شود و به این وسیله هم تبلیغ دهنده و هم بازاریاب می توانند پروسه ی فروش را ردیابی کنند و در این صورت پاداش مربوط به آن عمل پرداخت می شود. تبلیغ دهنده اطلاعاتی مانند قیمت محصول و شماره ی سفارش را به کد ردیابی اضافه می کند. او همچنین می تواند اطلاعات دیگری مانند شناسه ی انبار کالا (SKV) یا کد تبلیغ را نیز برای ردیابی بهتر و تحلیل عملکرد کمپین تبلیغاتی اضافه کند.

برای ردیابی فروش مدل های پیشرفته تری نیز وجود دارد مثلاً برخی از آن ها نیازی به استفاده از کوکی ندارند و این زمانی به ردیابی کمک می کند که کاربر کوکی ای که شبکه ی بازاریابی ایجاد نموده را حذف یا بلاک کرده باشد، این مسئله به تدریج ضرورت بیشتری پیدا می کند زیرا بعضی از جستجوگر ها به طور اتوماتیک کوکی ای که توسط عامل یا شخص ثالث ایجاد شده باشد را بلاک می کنند. به عنوان یک تبلیغ کننده باید سیستم بازاریابی را عضوی از تیم خود بدانیم بنابراین باید تلاش کنید هر آنچه که نیاز دارند را در اختیار آنها قرار دهید و آنها را تشویق کنید که به بهترین شیوه ی ممکن برای برند شما تبلیغات کنند. در واقع باید به این رابطه به عنوان یک رابطه ی شراکت نگاه کنید، شراکتی که تنها یک هدف را دنبال می کند و آن «فروش محصولات شماست».

درآمدزایی و اهمیت ردیابی

در مدل بازاریابی معرف (افیلیت مارکتینگ) لازم است همه کلیک‌ها و فروش‌ها ردیابی شوند تا درآمد درستی به هر معرف یا ناشری اختصاص یابد. این ردیابی می‌تواند در خانه توسط تبلیغ‌دهنده انجام شود و یا همانطور که رایج است توسط یک شبکه معرف ردیابی شوند. شبکه معرف یک شخص ثالث است که خدماتی را به تبلیغ‌دهندگان ارائه می‌دهد مثل مدیریت حساب ردیابی مستقل و نگهداری ارتباط با پایگاه معرف.

مزیت بازاریابی معرف (افیلیت مارکتینگ) برای تبلیغ‌دهندگان

بسیار واضح است که تاجران و تبیلغ‌دهندگان از این نوع مدل بازاریابی سود خواهند برد. زیرا آنها تنها در صورت گرفتن نتیجه پول پرداخت می‌کنند که به آن مدل بها به ازای عملکرد می‌گویند. تنها کاری که آنها لازم است انجام دهند این است که ترافیک قابل توجهی را به سایت تاجر یا عرضه‌کننده هدایت می‌شود را مدیریت نمایند که این کار با کمک صنعت بازاریابی معرف (افیلیت مارکتینگ) به سادگی قابل انجام است.

برخی شرکت‌ها خودشان از برنامه‌های نرم‌افزاری مخصوصی (در منزل) استفاده می‌کنند درحالیکه برخی دیگر از شخص ثالث استفاده می‌کنند تا حجم ترافیک را برای آنها ردیابی کنند و یا امر فروش را برای آنها تسریع بخشند که به آنها معرف گفته می‌شود. به طور کلی دو روش مدیریت معرف وجود دارد: نرم افزارهای مستقل، شبکه‌های ابری که به آن در اصطلاح شبکه های معرف نیز می‌گویند که در قسمت‌های بالا به آن اشاره شد.

ناشران افیلیت مارکتینگ چه کسانی هستند؟

صاحبان وبسایت‌هایی که روزانه مقدار قابل توجهی بازدیدکننده دارند می‌توانند به جمع ناشران خدمات و محصولات شرکت‌های معتبر بپیوندند. تنها کاری که لازم است انجام دهند این است که آگهی تبلیغاتی محصولات و خدمات شرکت تبلیغ‌دهنده را در سایت خود قرار داده و برای هر کلیک، بازدید و یا خریدی حق کمیسیون خود را دریافت کنند. علاوه بر صاحبان وبسایت‌ها، سایر افراد نیز می‌توانند از نفوذ خود در بازار گرم (شامل افراد خانواده و دوستان و آشنایان) کسب درآمد کنند و یا با استفاده از رسانه‌های پرمخاطب مانند تلگرام به نشر و ترویج خدمات و محصولات تبلیغ‌دهنده بپردازند و بابت هر عملکردی هزینه‌ای دریافت نمایند.

انواع برنامه های مشارکت در فروش (Types of Affiliate Programs)

انواع سیستم­های همکاری در فروش عبارتند از:

پرداخت به ازای هر فروش

در این نوع، درصدی از کل فروش به Affiliate داده می شود. میزان پورسانت، بستگی به نوع محصولات و برنامه مشارکتی دارد. مثلآ پورسانت فروش محصولات نرم افزاری بیشتر از محصولات سخت افزاری است. به این نوع برنامه ها، Pay Per Sale  نیز گفته می شود.

پرداخت به ازای هر ثبت نامی که کاربر انجام می دهد

در این مدل، بسته به نوع برنامه، افیلیت ها زمانی درآمد کسب می کنند که ویزیتوری را به سایت Merchant  بفرستند و آن ویزیتور در وبسایت فروشنده ثبت نام کند (فرمی را پر کند) به این نوع از برنامه افیلیت، Pay Per Lead  نیز گفته می شود. منظور از Lead یعنی یک کاربری که از سایت شما (افیلیت) به سایت تولید کننده (Merchant) مراجعه کرده ودر آنجا عملی را که مد نظر Merchant  بوده را انجام داده است (مثلآ پر کردن فرم ثبت نام و یا شرکت در نظر سنجی و…)

پرداخت به ازای هر ویزیتور

در این مدل، affiliate ها به ازای هر ویزیتوری که به سایت Merchant می­فرستند، پول می گیرند. چه این ویزیتور، خرید بکند چه نکند!

 پرداخت به ازای نمایش آگهی

در این مدل، Affiliate ها به ازای تعداد دفعات نمایش آگهی های Merchant در وبسایت خود، پول دریافت می کنند، چه کاربر روی تبلیغات کلیک بکند چه نکند! وبسایتهایی که ترافیک خوبی دارند از این روش می توانند درآمد خوبی کسب کنند. هنگامی که شما عضو برنامه Affiliate می شوید، Merchant، پنلی را در اختیار شما می گذارد که در داخل این پنل بتوانید لینک های مخصوصی را که با شماره اکانت شما کد شده است، ایجاد کنید. حتی برخی از Merchant ها بنرهایی را از قبل طراحی می کنند و در این پنل در اختیار Affiliate ها قرار می دهند تا آنها بدون هیچ دردسری، بتوانند این بنرها را در سایت خود قرار دهند.

پس از اینکه این بنرها، متنهای لینکدار و … را در سایت خود آپلود کردید، کاربران وبسایت شما، با کلیک کردن برروی آنها وارد سایت Merchant می شوند و از آنجائیکه لینکهای ایجاد شده شماره اکانت شما را داخلشان دارند، سایت Merchant خواهد فهمید که کاربری که وارد سایتش شده، از طریق کدام Affiliate معرفی شده است و بسته به نوع برنامه افیلیت، در صورتی که کاربر ارسال شده توسط شما، از سایت فروشنده خرید بکند و یا ثبت نام کند، به اکانت شما پورسانت اختصاص داده می شود. این درصدهای حاصله در پنل شما جمع شده و درصورتیکه از یک مقدار کمینه (Min Payout) بیشتر باشد، در بازه های زمانی مشخص شده توسط Merchant ها به حساب بانکی شما واریز می شود و یا اینکه بسته به نوع برنامه برای شما چک بانکی ارسال می­شود (بسته به نوع برنامه)

برخی اصطلاحات بازاریابی پورسانتی

  • Affiliate :  وب‌سایت واسطی که لینک وب‌سایت فروشنده را در سایت خود قرار داده است و از برنامه پورسانتی و برای دریافت پورسانت استفاده می‌نماید.
  • Affiliate marketplace : وب‌سایت‌هایی که نوعی پایگاه اطلاعاتی برای برنامه‌های پورسانتی هستند. مثل Shareasale / Clickbank
  • Affiliate software :  نرم‌افزاری که برنامه‌های پورسانتی را برای شرکت‌ها فروشنده تعریف می‌نماید. مثل iDevaffiliate
  • Affiliate link : لینکی ویژه‌ای مشتری را از سایت پورسانت گیرنده (سایت وابسته ) به سایت پورسانت دهنده (سایت اصلی) منتقل می‌نماید.
  • Affiliate ID : کد ویژه‌ای سایت پورسانت گیرنده است و عامل تشخیص سایت‌های پورسانت گیرنده از یکدیگر می‌شود که توسط سایت شرکت فروشنده به هر یک تخصیص داده‌شده است.
  • Payment mode : روش‌های تسویه‌حساب با پورسانت گیرنده است ( چک ، واریز نقدی ،  …)
  • Affiliate Manager/OPM : فردی که در سازمان پورسانت دهنده به عنوان مسئول هدایت و کنترل برنامه پرداخت پورسانت و رفع مشکلات پورسانت گیرندگان است.
  • Commission percentage : برنامه درصد پورسانت پرداختی
  • 2tier affiliate marketing : معرفی سایر سایت‌ها پورسانت گیرنده در سایت خود . در این روش اگر مشتری از طریق سایت شما به سایت پورسانت گیرنده دیگری برود و از آنجا به سایت فروشنده اصلی وارد شود و خرید انجام شود ، شما دو کمیسیون دریافت می‌نمایید.

پاسخ به دو سوال مهم در خصوص بازاریابی پورسانتی:

آیا بازاریابی پورسانتی خطرناک یا غیرقانونی است ؟

  • خیر ، بازاریابی پورسانتی نه خطرناک است و نه غیرقانونی. این روش تنها به دنبال جذب مشتری برای یک فروشنده است.

آیا بازاریابی پورسانتی و بازاریابی کلیکی را می‌توان باهم استفاده نمود ؟

  • بله ، بازاریابی پورسانتی هیچ تعارضی با بازاریابی کلیکی ندارد.

درباره نویسنده

مجید داوری

كارشناس ارشد مديريت فناوری اطلاعات علاقه مند به تكنولوژی، اينترنت و نرم افزار

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − یک =