انتخاب برگه

قهوه لاوازا قهوه‌ محبوب ایتالیا

قهوه لاوازا قهوه‌ محبوب ایتالیا

بسیاری از قهوه‌نوش‌ها و دوست‌داران قهوه در دنیا لاوازا (Lavazza) را می‌شناسند.
برندی که بیش از صد سال از تاسیس آن در تورین ایتالیا می‌گذرد.


قهوه لاوازا، قهوه‌ محبوب ایتالیا

همانطور شاید برخی از شما عزیزان بدانید، برای بسیاری از قهوه‌نوش‌ها و دوست‌داران قهوه در دنیا لاوازا (Lavazza) نامی شناخته‌شده است.
برندی که بیش از صد سال از تاسیس آن در تورین ایتالیا می‌گذرد.
امروزه با تنوع ترکیب‌های متفاوت قهوه و محصولات جانبی‌اش سهم بزرگی از بازار قهوه‌ی جهان را به خود اختصاص داده است.

.

لاوازا با تولید دستگاه‌های مختلف اسپرسوساز و تاسیس مدرسه‌های قهوه نشان داده که سوای حضور در بازار جهانی، نقشی را هم برای خودش در ایجاد و ارتقای فرهنگ قهوه‌نوشی در نظر گرفته.
آن‌چه می‌خوانید مروری بر تاریخچه و فعالیت‌های این برند معروف است.
برندی که با شعار «قهوه‌ محبوب ایتالیا» نه فقط از اهالی کشور چکمه‌ای، که دل قهوه‌نوش‌های بسیاری را در سراسر دنیا ربوده است.

لاواتزا از آغاز تا اکنون

در سال ۱۸۹۵ لوییجی لاوازا این برند قهوه را در یک خواروبار‌فروشی کوچک در تورین ایتالیا تاسیس کرد.
لاوازا را اکنون نسل‌های سوم و چهارم خانواده‌ی لاوازا اداره می‌کنند و جالب است بدانید ۲ نفر از ۵ موسس این برند خانم‌هایی به نام‌های امیلیا و ماریا بودند.
امروز لاوازا با داشتن سهمی بیش از ۴۷٪ از بازار خرده‌فروشی، ۲۷۰۰ کارمند و فروشی برابر با ۱/۳۴۰ میلیون یورو بزرگ‌ترین برند قهوه در ایتالیا و هفتمین روستریِ بزرگ قهوه‌ در دنیاست (آمار بر اساس وب‌سایت لاوازا).

 

این شرکت ۶ مرکز تولید دارد که ۴ تا از آن‌ها در ایتالیا و ۲ مرکز دیگر خارج از این کشور هستند.
از طریق شرکت‌های مرتبط و پخش‌کننده‌هایش در ۹۰ کشور دنیا فعال است.
امروزه لاوازا ۴۶٪ از تولیدش را صادر می‌کند و خود را مبدع blending یا همان «هنر ترکیب گونه‌های متفاوت قهوه» می‌داند و ادعا می‌کند.
این ویژگی وجه تمایز محصولاتش است. این شرکت همچنین ۲۵ سال سابقه در تولید و فروش ماشین‌های قهوه‌ساز کوچک دارد.
در سال ۱۹۷۹ شرکت لاوازا «مرکز تحقیقات قهوه‌ی لوییجی لاوازا» را تاسیس کرد که وقف «پژوهش بر رویاسپرسو» است و به مرکز آموزش لاوازا تبدیل شده؛ شبکه‌ای با بیش از ۵۰ مدرسه‌ی قهوه در دنیا که هر سال به ۳۰ هزار نفر آموزش می‌دهد.

 

قهوه‌ لاواتزا از کجا می‌آید؟

لاوازا قهوه را از دور‌تا‌دور دنیا وارد می‌کند.
کشورهای برزیل و کلمبیا در آمریکای جنوبی، گواتمالا، کاستاریکا و هندوراس در آمریکای مرکزی، اوگاندا در آفریقا، اندونزی و ویتنام در آسیا و ایالات متحده و مکزیک در آمریکای شمالی.
دغدغه‌ی توسعه پایدار باعث شده تا شرکت، پروژه‌ی «تیه‌را» (Tierra) را اجرا کند.
یک برنامه‌ی توسعه پایدار کشاورزی در کلمبیا، هندوراس و پرو که هدف آن بالابردن کیفیت قهوه و نیز بهبود شرایط محیطی و کاری آن جوامع است.

شعار تبلیغاتی

با داشتن شعار تبلیغاتی «قهوه‌ محبوب ایتالیا» این شرکت ادعا می‌کند که ۱۶ میلیون از ۲۰ میلیون خانواده‌ی مصرف‌کننده‌ی قهوه در ایتالیا لاواتزا را انتخاب می‌کنند.
امروزه لاوازا محصولات و ترکیبات زیر را عرضه می‌کند:
کوالیتا اورو (Qualita Oro)، کوالیتا روسو (Qualita Rosso
کلاب (Club)، کافه اسپرسو (Caffe Espresso
ایل پرفتو اسپرسو (Il Perfetto Espresso)،
کافه کرما (Caffe Crema)، گرن آروما بار (Gran Aroma Bar)،
سوپر کرما (Super Crema)، کرما ای گوستو (Crema e Gusto
کرما ای آروما (Crema e Aroma)، تاپ کلس (Top Class)،
گرند اسپرسو (Grand’Espresso)، دک (Dek، قهوه دکافئین)
و قهوه‌های کپسولیِ اَ مودو میو (A Modo Mio)، اسپرسو پوینت (Espresso Point) و بلو (Blue).

 

لاوازا معتقد است کیفیت کنترل‌کردنی نیست و باید آن را «ساخت».
یعنی کیفیت، پروسه‌ای پویاست که هر روز تکرار و شامل همه‌ی افراد می‌شود و بخشی ذاتی در هر مرحله از تولید است:
انتخاب نوع قهوه، روست کردن، بلند و آسیاب کردن، تست محصول نهایی، طراحی بسته‌بندی، پخش محصول، آموزش باریستاها و طراحی دستگاه اسپرسوساز.

 

 

هنر ترکیب قهوه در لاوازا

کارشناسان بخش تحقیق و توسعه‌ی لاوازا به مراکز تولید قهوه سفر می‌کنند تا قهوه‌ی سبز را در محل بررسی کنند.
همچنین برای اینکه بتوانند با کیفیت‌ترین انواع قهوه را برای استفاده در ترکیبات لاواتزا انتخاب کنند.
سپس قهوه‌های منتخب به مرحله‌ی بلندینگ (Blending) می‌رسند: هنری پر رمز و راز که بیش از ۱۰۰ سال پیش خود لوییجی لاواتزا آن را خلق کرده است.
ترکیبات از روی دستورالعمل‌های سِرّی ترکیب و با دقت زیاد آماده می‌شوند و قهوه‌ تولیدشده را منحصر به فرد و متمایز می‌کند.

تمام محصولات لاوازا برای مصرف خانگی، دفتر کار و بار، بلند (Blend) هستند.
بهترین بلندها ترکیب ۵ یا ۶ نوع قهوه‌اند و ممکن است ۱۰۰٪ عربیکا یا ترکیب عربیکا و روبوستا باشند: به‌طور کلی عربیکا شیرین و رایحه‌دار است و روبوستا غلیظ و قوی.
عموما قهوه عربیکای فرآوری‌شده به روش خیس (Washed)، رقیق‌تر و ترش‌تر از بلندهای معمولی هستند که طعمی شیرین‌تر و متعادل‌تر دارند.

روبوستای شسته‌شده غلیظ‌تر از بلندهای معمولی است.
علاوه بر این‌ها طعم قهوه به زادگاهش نیز بستگی دارد: بیشتر بودن قهوه‌ی برزیل در ترکیب، باعث به‌وجود آمدن طعمی قوی و شکلاتی می‌شود.
در حالی که قهوه‌های آمریکای مرکزی بلندهایی با عطر و لطافت بیشتر تولید می‌کنند.
لاوازا توجه خاصی به بلندهای دی‌کافئین (کافئین‌گیری‌شده) می‌شود.
قدم اول گرفتن کافئین قهوه با استفاده از روش طبیعی دی‌اکسید کربن است. این پروسه برمبنای قابلیت گاز دی‌اکسید کربن برای استخراج کافئین بدون اثرگذاشتن روی ویژگی‌های طعمیِ قهوه است.

یک فنجان اسپرسو در فضا

امروز سامانتا کریستوفورتی نه تنها اولین زن ایتالیایی است که به فضا رفته
ایشان اولین فضانورد تاریخ است که در مدار زمین یک فنجان اسپرسوی ایتالیایی نوشیده.
در حقیقت با استفاده از قهوه‌ساز انقلابیِ ISSpresso سامانتا و دیگر اعضای ایستگاه فضایی بین‌المللی توانستند با همان کپسول‌های قهوه‌ی لاوازا که روی زمین استفاده می‌شود، در فضا از یک فنجان اسپرسوی عالی لاوازا لذت ببرند.

قهوه‌ساز فضایی لاوازا

ISSpresso اولین قهوه‌ساز کپسولی است که می‌تواند در شرایط سخت در فضا کار کند و نامش را از روی نام ایستگاه فضایی بین‌المللی ISS گرفته.
همان‌جایی که در آن نصب شده. این دستگاه محصول پروژه‌ی مشترک لاوازا و آرگوتک است.
یک شرکت مهندسی ایتالیایی که تخصص آن طراحی سیستم‌های هوافضایی است و پیشتاز اروپاییِ آماده کردن غذاهای سالم و مقوی برای مصرف در فضا.

درباره نویسنده

احسان واعظیان

کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی است . علاقه به قهوه، سیر و سفر و پاکیزگی دارد .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × دو =