انتخاب برگه

فورد، مرسدس، فولکس و بی ام و در توسعه‌ی ایستگاه‌های شارژ برقی، متحد شدند

فورد، مرسدس، فولکس و بی ام و در توسعه‌ی ایستگاه‌های شارژ برقی، متحد شدند
غول‌های صنعت خودروسازی آلمان با همکاری فورد، در حال ساخت
شبکه‌ای از ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی در کشورهای اروپایی هستند.

تقریبا می‌توان اطمینان داشت که خودروهای الکتریکی، بخش مهمی از آینده‌ی صنعت خودروسازی خواهند بود.

این موضوع، نیازمند پیشرفت فناوری در جایگاه‌های شارژ خودروهای برقی است.
شرکت‌های زیادی نیستند که برای جایگاه‌های شارژ خودروهای برقی با هم همکاری می‌کنند؛ بر اساس برنامه‌ی تعیین‌شده، تا پایان سال ۲۰۱۷، ۲۰ جایگاه شارژ سریع عملیاتی خواهند شد. با همکاری جدید شرکت‌های بزرگ صنعت خودروسازی، تا پایان سال ۲۰۲۰، حدود ۴۰۰ جایگاه شارژ خودروهای برقی ساخته خواهد شد.
گروه‌های خودروسازی فولکس واگن، دایملر، فورد و بی‌ام‌و با همکاری یکدیگر، به دنبال تأسیس شبکه‌ی شارژ پرقدرت خودروی برقی موسوم به یونیتی (Ionity) در کشورهای اروپایی هستند. اولین کشورهایی که به این شبکه متصل می‌شوند شامل آلمان، نروژ و اتریش خواهند بود. جایگاه‌های شارژ در مسافت‌های ۱۲۰ کیلومتری احداث می‌شوند تا موضوع مسافت کم و تمام شدن شارژ، در شبکه‌ی یونیتی مشکل‌ساز نباشد.

عملی کردن شبکه‌ی یونیتی

برای عملی کردن شبکه‌ی یونیتی، شرکت‌های خودروسازی ذکرشده با شرکت‌هایی چون Tank & Rast ،Circle K و OMV که به ترتیب در بخش اتوبان، فروشگاه زنجیره‌ای و نفت و گاز فعالیت دارند، قرارداد همکاری امضاء کرده‌اند. تا پایان سال ۲۰۱۸، بیش از ۱۰۰ جایگاه در سیستم شارژ ترکیبی (CCS) کشورهای اروپایی با حداکثر ظرفیت ۳۵۰ کیلووات برای هر ایستگاه احداث می‌شود.

تمام شرکت‌های خودروسازی پروژه‌ی یونیتی سهم یکسانی در آن دارند و از حمایت شرکت‌های دیگر در جهت رشد شبکه‌ی شارژ پرقدرت (HPC) اروپا استقبال می‌کنند. مقامات فولکس واگن، دایملر، فورد و بی‌ام‌و معتقد هستند که با رشد شبکه‌ی HPC و تأسیس جایگاه‌های بیشتر، خودروهای برقی نظر مشتریان بیشتری را به خود جلب خواهند کرد. دفتر اصلی یونیتی، در شهر مونیخ آلمان قرار دارد و انتظار می‌رود با آغاز سال ۲۰۱۸، اعضای تیم یونیتی به ۵۰ نفر برسد.

مایکل هاجش، مدیر اجرایی یونیتی، در رابطه با شروع این پروژه و تأسیس شبکه‌ی HPC گفت:

اولین شبکه‌ی شارژ پرقدرت اروپا (HPC)، نقش مهمی در بازار خودروهای برقی ایفا می‌کند.

هدف ما از تأسیس یونیتی، ارائه‌ی سیستم شارژ سریع به همراه پرداخت دیجیتال است تا مشکلات کمبود شارژ در طول مسافت برطرف شود.

 

در ادامه به باتری‌های خودروهای برقی اشاره میکنیم:

در فناوری خودروهای برقی باتری یکی از نقش‌های مهم را بر عهده دارد. عواملی چون ظرفیت باتری، عملکرد باتری، دوام باتری، طول عمر، چگالی انرژی، چگالی توان، حساسیت نسبت به دما، زمان شارژ و قیمت از شاخصه‌های مهم انتخاب باتری می‌باشد.
باتری بسیاری از خودروهای برقی که امروزه تولید می‌شوند از نوع لیتیوم-یون هستند. اگرچه باتری‌های لیتیومی اغلب به خاطر ظرفیت زیاد و چگالی انرژی مناسب مورد استفاده قرار می‌گیرند ولی عمر مفید و دوام آنها محدود است و این مسئله از عمده عواملی است که هزینه‌های ساخت و تولید خودروی برقی را بالا برده است. تحقیقات برای استفاده از ترکیبات دیگری از لیتیوم مانند فسفات‌آهن-لیتیوم و لیتیوم-تیتانات برای حل مشکل دوام و عمر باتری‌ها در جریان است.

انواع دیگر باتری‌های مورد استفاده در خودروی برقی عبارتند از:

  • باتری اسیدی که هنوز در بسیاری از مدل‌های خودروی برقی استفاده می‌شود. هزینه‌های اولیه کمتری نسبت به بقیه باتری‌ها دارد و افزایش توان خروجی با اضافه کردن تعداد باتری‌ها به سادگی قابل انجام است.
  • باتری نیکل–کادمیم
  • باتری نیکل– هیدرید فلز
  • باتری نیکل-آهن

 

استفاده از چندین نوع باتری نیز در حال تحقیق و بررسی است. مانند:

  • باتری روی-هوا
  • باتری آلومینیوم – هوا
  • باتری نمک مذاب
  • باتری روی-برم
  • باتری اکسایش‌کاهش وانادیم

منبع: زومیت

 

درباره نویسنده

مجید داوری

كارشناس ارشد مديريت فناوری اطلاعات علاقه مند به تكنولوژی، اينترنت و نرم افزار

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − هفت =