انتخاب برگه

زعفران طلای سرخ ایران

زعفران طلای سرخ ایران

زعفران یکی از برترین محصولات کشاورزی شناخته شده
بطوریکه در دنیا نام طلای سرخ را به خود اختصاص داده است.


زعفران چیست؟

طلای سرخ :
زعفران یا Saffron که با نام علمی crodcus stativus شناخته می‌شود.
زعفران گیاهی است که چند سال از کشت آن می‌توان بهره برد.
زعفران دارای پیاز کروی شکل و پوشیده از یک غشائ قهوهای رنگ می‌باشد. 

خاستگاه زعفران:
گیاه زعفران علاوه بر ایران بیشتر در نواحی جنوب غربی آسیا، جنوب اسپانیا و جنوب اروپا برداشت می‌شود. 

شکل ظاهری:
گیاه زعفران دارای ساقه و شش گل برگ با رنگ بنفش است که ۳ رشته کلاله با رنگ قرمز در آن مشاهده می‌شود که در واقع زعفران تجارتی را تشکیل می‌دهد.

میزان برداشت :
با توجه به سوابق تجربی می‌توان بیان داشت که از هر ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار گل زعفران، حدود ۵ کیلوگرم گل زعفران بدست می آید که این مقدار هنگام خشک شدن به یک کیلوگرم می‌رسد.

گل زعفران:
کلاله حاوی مواد چربی، املاح معدنی و موسیلاژ می‌باشد. زعفران دارای عطر و بوی خاص بوده که به علت وجود اسانس بی‌رنگ تروپن‌دار و یک ترکیب اکسیژن‌دار و همراه با سینئول به نام سافرانال می‌باشد.
طعم زعفران مربوط به هیتروزید تلخ پیکروکروسین است.
همچنین ماده رنگین زعفران مربوط به وجود ماده‌ای به نام کروسین می‌باشد.

سرگل زعفران:
قسمت خالص قرمزرنگ زعفران که درانتهای تار زعفران است را سرگل می‌نامند.
بهترین سرگل آن است که عیارش تا ۲۷۰برسد. چنانچه کلاله‌های قرمز رنگ و درشت زعفران به صورت سه شاخه متصل به هم، بدون خامه (قسمت زرد رنگ) از گل جدا شود، زعفرانی حجیم بدست خواهد آمد، که گرانبهاترین و فاخرترین نوع زعفران بوده که به آن پوشال نگین می‌گویند.

 

نحوه نگهداری:
زعفران را باید دور از نور و رطوبت نگهداری کرد. بهتر است که درظروف شیشه‌ای یا فلزی دربسته قرار داده شود. با توجه به اینکه اسانس زعفران قابل تبخیر شدن است. درصورت نگهداری در محیط باز، از اثرات دارویی و مرغوبیت آن بسیار کاسته خواهد شد.

تنوع در مصرف:
از زعفران در صنایع غذایی، شیرینی‌پزی، داروسازی، نساجی، نوشابه‌های غیرالکلی و صنایع لبنی استفاده می‌گردد.

اقتصاد زعفران:
براساس آمارهای سازمان خواروبار جهانی (FAO)، مقدار زعفران تولیدی در جهان حدود ۲۱۰ تن است.

ایران با تولید سالیانه ۱۸۴ تن، حدود ۸۱ درصد زعفران کل را به خود اختصاص داده است و اسپانیا با ۱۲ درصد تولید جهانی پس از ایران در رتبه دوم قرار دارد.

کلام آخر:
باید اظهار داشت که متاسفانه برداشت های سنتی و غیر علمی زعفران، همینطور نبود. سیستم بسته بندی مناسب و بازاریابی ضعیف ازطرف کشور ایران و وجود صنعت پیشرفته بسته‌بندی کشورهای صنعتی، تبلیغات گسترده برای فروش و بازاریابی از طرف اسپانیا باعث شده است که اسپانیا زعفران ایران را با قیمت ارزان جمع آوری و به نام شرکت های تجارتی خود در دنیا عرضه نموده و رتبه اول در صادرات جهانی زعفران را به خود اختصاص داده است.
امروزه با شرایط موجود و جایگاه زعفران باید نگاه ویژه‌ای به این محصول داشته باشیم.

منبع : بیرتک

درباره نویسنده

احسان واعظیان

کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی است . علاقه به قهوه، سیر و سفر و پاکیزگی دارد .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 6 =