انتخاب برگه

ترکیب رنگ‌ها

ترکیب رنگ‌ها

پایه تئوری رنگ، دایره رنگ بوده که دسته بندی رنگ ها را متمایز می کند.
رنگ‌های اصلی، رنگ‌های فرعی، هارمونی و چیدمانشان در ذات طبیعت است.


 

ترکیب رنگ‌ها

یک دایره رنگ ابتدایی که در آن رنگ‌های قرمز، زرد و آبی وجود دارند، در واقع دایره رنگ سنتی در هنرهای تجسمی به شمار می‌آید.
سر آیزاک نیوتون (Sir Isaac Newton) در سال ۱۶۶۶ اولین نمودار رنگ دایره شکل را به وجود آورد.
از آن زمان تا کنون، دانشمندان و هنرمندان به مطالعه و طراحی نمونه‌های متنوع و مختلف این مفهوم اولیه بوده‌اند.

اختلاف نظرهای متعدد دربارهٔ صحت و برتری یک چیدمان نسبت به دیگری، مدام موجب بروز مناقشاتی در این جمع شده‌است.
اما در حقیقت هر دایره رنگی که ترتیب منطقی رنگ‌های خالص در آن رعایت شده باشد، موثق و قابل استفاده خواهد بود.

.

.

ترکیب رنگ‌ها

در این انیمیشن می‌توان نحوه تولید رنگ‌های مختلف با ترکیب سه رنگ را مشاهده کرد.

.

.

چرخه یا دایره رنگ چیست؟

پایه تئوری رنگ، دایره رنگ بوده که دسته بندی رنگ ها را متمایز می کند.
همانطور که اکثر مردم می دانند، سه رنگ اصلی رنگهای قرمز، زرد و آبی است که در یک دایره رنگ ابتدایی این سه رنگ وجود دارد.
دایره رنگ سنتی بیشتر در هنر های تجسمی بکار می آید.

رنگ ها دارای تقسیم بندی هستند که در ذیل به آنها اشاره خواهد شد:

1-رنگ های اصلی   2- رنگ های فرعی  3- رنگ های ترکیبی

رنگ‌های اصلی:
سه رنگ قرمز، آبی و زرد در واقع سه رنگ اصلی هستند.چراکه دانه های رنگی آنها از ترکیب هیچ رنگ دیگری به وجود نیامده است.
تمام رنگ های دیگر از ترکیب این سه رنگ بوجود می آید.

رنگ های فرعی:
سه رنگ سبز، نارنجی و بنفش رنگ های فرعی بوده که از ترکیب سه رنگ اصلی بوجود می آید. مکان قرارگیری هر رنگ ثانویه بین دو رنگ اصلی در دایره رنگ قرار دارد.

رنگ های ترکیبی:
رنگ های ” قرمز-نارنجی، زرد-نارنجی، قرمز-بنفش، قرمز-آبی-بنفش، زرد-سبز، آبی-سبز، از ترکیب یک رنگ اصلی با یک رنگ فرعی بوجود آمده است.

رنگ ها دارای تقسیم بندی هستند که در ذیل به آنها اشاره خواهد شد:

1-رنگ های اصلی   2- رنگ های فرعی  3- رنگ های ترکیبی

رنگ‌های اصلی:
سه رنگ قرمز، آبی و زرد در واقع سه رنگ اصلی هستند.چراکه دانه های رنگی آنها از ترکیب هیچ رنگ دیگری به وجود نیامده است.
تمام رنگ های دیگر از ترکیب این سه رنگ بوجود می آید.

رنگ های فرعی:
سه رنگ سبز، نارنجی و بنفش رنگ های فرعی بوده که از ترکیب سه رنگ اصلی بوجود می آید.
مکان قرارگیری هر رنگ ثانویه بین دو رنگ اصلی در دایره رنگ قرار دارد.

رنگ های ترکیبی:
رنگ های ” قرمز-نارنجی، زرد-نارنجی، قرمز-بنفش، قرمز-آبی-بنفش، زرد-سبز، آبی-سبز، از ترکیب یک رنگ اصلی با یک رنگ فرعی بوجود آمده است.

هارمونی رنگ ها:

هارمونی و یا هماهنگی رنگها در واقع به معنای چیدمان مورد قبول اجزا یک کل می باشد.
باید خاطر نشان کرد که وجود هارمونی در تمام جنبه‌های زندگی و هنر بیننده و یا مخاطب را مجذوب خود خواهد کرد.
هارمونی باعث زیبایی در آن اثر خواهد شد.
بطور مثال هارمونی در موسیقی، شعر، رنگ، کلام حتی در یک تابلوی نقاشی، خود را نمایان کرده و باعث جذب مخاطب می، گردد.

از نظر دیداری، هماهنگی و نظمی خاص، موجب لذت می شود خواه در دیداری و خواه در شنیداری و یا گفتاری.
احساس وجود نظم و تعادل را برای مخاطب به ارمغان می آورد.
زمانیکه موردی آن هماهنگی های لازم را ندارد و در واقع ناهماهنگ است یا خسته کننده خواهد شد و یا وحشتناک.
ذکر این نکته خالی از لطف نیست که بیان گردد، چنانچه هارمونی بیش از حد باشد و ترکیبی بسیار ملایم و غیرمجذوب داشته باشد، باعث علاقه مخاطب نمی‌شود.
چه وجود بیش از حد و چه عدم وجود هارمونی، خود هر دو عامل، عدم جذب مخاطب را در پی خواهد داشت.

جالب است بدانید که؛
سیستم مغزی انسان طوری بنیان نهاده شده که اگر چیزی قابلیت سازماندهی نداشته و نامفهوم باشد، ترد شده و پس زده می‌شود.

در واقع دیدن نیازمند یک ساختار منطقی بوده و این هارمونی و یا هماهنگی رنگی باعث خواهد شد که حس علاقه به دیدن و حس تعادل بوجود آید.

به طور کل اگر بخواهیم در یک جمله موضوع را مطرح نماییم آن این است که؛
” یکپارچگی مفرط موجب تحریک ناپذیری و پیچیدگی مفرط موجب تحریک بیش از اندازه مغز خواهد شد”.
تعادلی پویا نتیجه وجود هامونی و یا همان همانگی است.
خالی از لطف نیست که بیان شود برای نظاره تعالی هارمونی و هماهنگی و وجود نظم تنها کافیست که به هارمونی رنگها در دل طبیعت توجه ای خاص شود.
در اینجا به چند تئوری رنگ اشاره خواهیم کرد.

تئوری هارمونی براساس همجواری رنگ ها:

رنگ‌های همجوار یا همان “پیوسته”  Analogous Colors هر دسته سه تایی از رنگ‌ها را رنگ‌های همجوار گویند که در دایره رنگ در کنار همدیگر قرار گرفته اند.
بطور مثال رنگ‌های زرد-سبز ، زرد و زرد-نارنجی معمولا در این چنین ترکیبها ، یک رنگ از نظر مقدار بر دو رنگ برتری دارد.

هماهنگی و یا هارمونی بر اساس رنگ های مکمل:

باید بدانیم که رنگ‌های مکمل رنگ‌هایی هستند که در دایره رنگ درست در مقابل یکدیگر قرار گرفته اند.
از جمله قرمز و سبز یا قرمز-بنفش و زرد-سبز را در نظر بگیرید.
بطوریکه در تصویر مشاهده می‌نمایید، در برگ‌ها درجات مختلف زرد-سبز دارای هماهنگی بسیار زیبا و جذابی را با رنگ های قرمز-بنفش در گل ایجاد کرده اند.
جالب است بدانیم که رنگ های مکمل بالاترین درجه کنتراست و ثبات را به ارمغان می‌آورند.

طبیعت و هارمونی و یا هرمونی بر اساس طبیعت:

در دنیایی که ما زندگی می کنیم مملو از رنگ‌های مختلف و چشم نواز است.
طبیعت در واقع بهترین نقطه آغاز برای درک کردن و ایجاد هارمونی در رنگ‌هاست.
در تصویر مشاهده نی کنید که زرد، سبز و قرمز چه نقش هماهنگی در تصویر ایجاد کرده و این ترکیب رنگ متناسب و لزوما در دو مورد قبلی نمی‌گنجد ولی زیبا و قابل اجراست.
حال نوبتی هم باشد نوبت به بیان محتوی رنگ ها یعنی رنگ های سرد و گرم بپردازیم.

رنگ های سرد و گرم:

بهتر است بدانید رنگ آبی و رنگ‌های مجاور تداعی و بیانگر آب روان و دریاست.
بنابراین با مشاهده این رنگ‌ها انسان احساس سرما خواهد کرد و از این روست که آنها رنگ‌های سرد نامگذاری شده‌اند.
رنگ قرمز و رنگ‌های مجاور آن در واقع تداعی و نشانگر آتش و خورشید است.
با مشاهده این رنگ‌ها احساس گرما به فرد دست داده خواهد شد و از این رو به آنها رنگ گرم گویند.

پس در نتیجه کلام بالا:

رنگ های گرم شامل: نارنجی، زرد و قرمز
رنگ های سرد شامل: بنفش، آبی و سبز

تاثیرگذاری روانی رنگ‌ها

انسان به سرعت تحت تاثیر شرایط محیطی قرار می گیرد و براساس شرایط شکل تازه ای از رفتار خود را نشان می دهد.

رنگ زرد:

رنگ زرد دارای پرتو افشانی زیادی است.
رنگ زرد بیشتر پرتوهای دریافت شده را بازتاب و انعکاس می‌دهد.
رنگ زرد عمق و ژرفا ندارد و در واقع رنگی سطحی است در حالیکه برد آن نسبت به رنگ های دیگر زیادتر است.
زرد رنگیست که اکثر ویژه گی های رنگ سفید را دارد.
جالب است بدانید رنگ زرد ترش است. صداهای زیر مثل صدای زیر ویلون زرد است.
آواز قناری نیز زرد است.

هنگامیکه رنگ زرد یکنواخت باشد شادی آفرین و چنانچه با تغییرات رنگی زمینه ای همراه باشد، ایجاد هیجان و گاها توام با ناراحتی و اضطراب ایجاد خواهد کرد.
رنگ زرد هیجان، اضطراب، ناامیدی، بیماری، بیداری، بیخوابی و تلاطم فکری است.
از طرفی رنگ زرد نوید بخش آغاز بهار و رسیدگی کشت، بیانگر نیروی نهفته در دانه است.
رنگی زمینی و مادی بوده و عمق و ژرفی ندارد. رنگی است که با محور عمودی هم تراز است. رنگ زرد نشان دهنده نور، معرفت و دانش است.
گاها رنگ زرد به عنوان القاء کننده نفرت عنوان می شود که آن هنگامی مورد تایید قرار می‌گیرد که رنگ پس زمینه مشکی باشد.
چرا که تضاد این دو رنگ بسیار زیاد است بطوریکه در هیچ شرایطی با هم هماهنگی ندارند. در حالیکه رنگ زرد اگر در پس زمینه سبز قرار گیرد زندگی و امید را بیانگر خواهد بود.

قرمز:

همانطور که از خود رنگ پیداست، قرمز رنگی گرم و برونگراست.
قرمز رنگی با توان بالا و تقویت قلب است. طعمی شیرین دارد. رنگ قرمز رنگ حقانیت و حقیقت، جنگ و در نهایت شهادت است.
قرمز پایان تابستان و آغاز پاییز است. قرمز رنگی است که در صورت فرو رفتن در آن سوزانندگی داشته و کناره گیری از آن گرما می‌دهد.
رنگ قرمز رنگ عشق و شکل گیری خانواده است.
قرمز سمبل زندگی و حیات، عاملی در سازندگی و تشدید در رویش گیاهان و بیانگر شور و هیجان و افروختگی، انقلاب و جنگ است.
اگر رنگ قرمز با پس زمینه تیره باشد نشانگر وحشت و پلیدی و چنانچه در پس زمینه روشن قرار گیرد شناخت یک عشقی زودگذر خواهد بود.

آبی:

رنگ آبی رنگی آرام و درونگراست، قالبا مخاطب را بسوی خود می‌کشاند.
در درون انشان آرامش را به ارمغان می آورد. رنگ آبی نرم و آرام بوده و چشم را بخود جلب کرده و بخواب می‌برد.
رنگ آبی رنگی هماهنگ با خط افق است.
رنگ آبی رنگی الهی است و آسمانی، سر به راه و مطیع و سازش کار است.
آبی رنگ زمستانی و نشان دهنده سرمای آن است.
رنگ خلاقیت آبی است. ارمغانی به نام آرامش به همراه دارد. رنگ آبی نوید بخش نوآوری، پاکی، خالصی است. طمع رنگ آبی بی طمعی متمایل به شیرینی است.
همیشه سایه دار و همواره رو بسوی تاریکی نمایی خود است.
نامحسوس و در عین حال شفافیت را با خود به همراه دارد. رنگ آبی با روح و روان انسان پیوند خورده و تا عمق روح نفوذ می کند.
در نهایت
آبی به معنی ایمان است. سمبل جاویدانی است.

سبز:

سبز رنگی سرد است و معتدل.
سبز آرامش با خود به همراه دارد. تعقل، تفکر و آرامش خردمندانه است. رنگ صفا و صلح و آرامش رنگ سبز است.
امید به ادامه حیات و زندگی در شرایط مطلوب بطوریکه در غرب به معنی و مفهوم مطلق زندگی است. رنگ زرد در شرق به معنی روحانی و مذهبی گمارده می‌شود.
نه شیرین و نه شور است. نه ترش و نه بیمزه، نه تند است و نه تلخ. به طمع آب گواراست و کمی مزه گس دارد. سبز پایان بها و آغاز تابستان است. در تطبیق با خط، خطی قطری است.

بنفش:

بنفش نمایانگر بی‌خبری، ظلم و دشواری، بی اختیاری بوده و مرموز و برانگیزاننده احساسات است. اگر بنفش را در سطح وسیع بکار رود نمایانگر حالت ترس است. بویژه اگر، رنگ بنفش اگر متمایل به ارغوانی باشد، که در طبیعت اغلب به چشم می‌خورد. رنگ بنفش از نظر بیانیی معرف رنگین کمان و از نظر معنا القاء کننده امید است. رنگ بنقش در ارتباط با خط، برنگ خط آزاد متمایل به افقی بوده که اگر با خط آزاد متمایل به عمودی تلفیق گردد، گرمتر و سرخ خواهد شد. صدای بنفش بم بوده و طعمی گس دارد. بنفش سمبل هرج و مرج، مرگ، ستایش و عظمت است. بنفش آبی، القاء کننده تنهایی است. بنفش قرمز، نمایانگر عشقی یزدانی و سلطه روحانی است.

نارنجی:

رنگ نارنجی رنگی است که خواص دیداری آن آتش و و خواص روانی آن گرما است.
رنگ نارنجی رنگ جوانی بوده و شادابی است. رنگ جشن و سرور رنگ نارنجی است.
رنگ میوه های تازه رنگ نارنجی است.
اشاره به اضطراب و عدم ثبات دارد. در ارتباط با خط نیز خطی آزاد و متمایل به عمودی است.

منبع: اتود

درباره نویسنده

احسان واعظیان

کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی است . علاقه به قهوه، سیر و سفر و پاکیزگی دارد .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × یک =